domingo, 23 de junio de 2013

COMENTARI SER Y TENER - ESCOLA 4

En els últims dies de classe vam veure un documental. Es tracta de Ser y tenir. A continuació adjunto el vídeo per qui l’interessi veure’l. Només està la primera part, les altres les podreu visualitzar a youtube. 




En termes generals vull dir que en la següent entrada comentaré una miqueta el que es pot reflectir del vídeo en relació a l’actitud del mestres, el vincle que s’estableix entre els alumnes, la manera en la que el mestre gestiona el temps i l’espai i, finalment, la manera en la que treballa les emocions en el dia a dia.  

El vídeo tracta d’una escola rural en un poble de França. Es tracta d’un poble en el que les cases no estan gaire pròximes les unes de les altres, ja que cada dia passa un petit autobús que duu els nens cap a l’escola.

Començant per l’actitud del mestre he de dir que a vegades mostra una figura d’autoritat i altres es mostra afectiu amb els seus alumnes. Això ens transmet una imatge de mestre que compren els seus alumnes, els guia en el seu aprenentatge però no deixa que els infants s’obliden que la figura d’autoritat és ell. Un exemple clar, és quan el Yoyo li permet que acabarà l’activitat abans d’acabar el pati i el mestre en veure que no ha complert la seva promesa el deixa castigat. Ha fet bé en avisar-li que si no l’acabava es quedaria sense pati.

Hi ha tres aspectes que m’han agradat de la manera en la que treballa el mestre. En primer lloc, sempre fa que els alumnes comentin a la resta de la classe la seva producció, cosa que millora les seves habilitats comunicatives. En segon lloc, és el fet de donar-li sentit a tot el que ensenya i sobretot el perquè d’anar a l’escola. Apareix una escena que explica molt bé el que em refereixo i és quan li pregunta a en Yoyo la utilitat de l’escola, com també els beneficis que li aporta. En últim lloc, m’ha agradat que no només fan classe teòrica, sinó que han fet un taller de cuina com també una excursió al voltant de l’escola. Una proposta de millora en aquest sentit és que penso que el mestre aprofita molt poc la gran riquesa educativa que té al seu voltant: pastura, naturalesa, plantes, etc. Crec que hauria de fer moltes més activitats a l’exterior, però suposo que el temps fred, la pluja i la neu complica aquest fet. En la següent fatografia podeu observar el que em refereixo que hauria d'aprofitar més.




Altra cosa que penso que manca és el fet de poder tenir altres docents al teu entorn, compartir idees, projectes i altres aspectes. En aquest cas, hi ha una escena que mostra com el mestre prepara les seves activitats pel seu propi compte.

Respecte a la gestió del temps m’ha cridat l’atenció que un nen preguntava: és matí o tarda? Això significa que tenen una jordana escolar partida, cosa que no em pareix gaire bona pel fet que sigui una escolar rural. Seria molt millor fer classe únicament pels matins i per la tarda.

Pel que fa a la gestió de l’espai penso que és ideal: petits grups segons les edats. Això permet, com podem observar en el vídeo, que els nens desenvolupin una bona autonomia. Un exemple que ens demostra això és que mentre el mestre ajuda els infants més grans els petits s’ajuden entre ells, es fan les seves fotocopies o pengen les seves pròpies produccions. El vídeo també transmet que el mestre dedica una mica més de temps als majors que no els petits.

Nens de l'escola fent les seves pròpies fotocòpies


Per tot el que hem comentat anteriorment cal dir que els vincles que es formen entre els infants són estables, cosa que no evita que hagin conflictes com les baralles que han hagut entre els més majors en el pati, o entre els petits per voler tancar la porta del col·legi. Aquests vincles es formen sobretot en els casos comentats anteriorment: quan s’ajuden els uns als altres. Encara que en altres casos succeeix el contrari. Em refereixo a la relació entre Yoyo i un dels seus companys. Un exemple és quan Yoyo pregunta als seus companys de taula (mentre el mestre estava ajudant els majors) que si eren amics seus, tots han contestat que sí excepte aquet últim comentat.


- Ets el meu amic?
- No



Un aspecte que voldria comentar, a part del tema en qüestió, és la implicació de tota la família amb els seus fills. És un pena que avui en dia tots optin per mestres particulars. En aquest cas veiem com el pare, la mare, l’oncle, etc. Ajuden al nen, cosa que fa que els vincles entre ells es facin cada vegada més forts i forts.

Cal dir que el mestre té en compte les emocions, sobretot en les situacions més adequades. Així doncs, cada vegada que hi ha un conflicte fa els alumnes parlen al respecte mentre que ell actua com a mediador. Intenta doncs, que els alumnes extreguin tot el que pensen i, al mateix temps, ser conscients del que senten els seus companys.

A més, quan es dona compte que algun dels seus alumnes té problemes, parla amb ell de forma individual, deixant-lo desfogar-se, plorar i, sobretot, sentir-se escoltat. Això també ho fa per acomiadar-se dels majors que s’aniran a un altre centre, fent-los conscient que les coses canviaran, que el que havia estat fins ara una aula de 15 nenes de diferents edats, passarà a ser un gran centre amb centenars d’alumnes. Allí, no tindran una atenció tan individualitzada no coneixeran bé a tots els alumnes. Tot això ho comento pensant en la conversació d’acomiadament que tingué el mestre amb la noia tímida, que gairebé no parla ni a la classe ni a casa seva. Un cas vertaderament preocupant.


Per acabar, vull dir que em pareix bona la combinació que fa d’autoritat i afectivitat. es troba en el punt mig ja que no arriba a cap extrem dels dos. Potser el que mancaria, a banda de tots els aspectes comentats anteriorment, és el fet d’exterioritzar les pròpies emocions en gran grup, no només de forma individual. Penso que això els hi ajudaria molts sobretot en el desenvolupament de la empatia, aspecte primordial per a la vida en societat. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario